6.1 Detekcia kvality izolácie
Miroslav Mikolášek
Vysokonapäťové batériové systémy v elektrických vozidlách musia byť elektricky izolované od karosérie vozidla. Karoséria totiž často slúži ako referenčná zem. Cieľom je zabezpečiť, aby sa osoba, ktorá sa dotkne súčasne batériovej svorky a karosérie, nedostala do nebezpečného prúdu. Mnohé bezpečnostné normy definujú minimálnu požadovanú izoláciu. Typickým kritériom je, že pri priamom skrate medzi svorkou batérie a karosériou nesmie tiecť prúd väčší ako 2 mA [5]. Pre napätie batériového systému Ub to zodpovedá minimálnemu izolačnému odporu:
Ak napríklad batéria poskytuje napätie 400 V, potom musí byť izolačný odpor Ri väčší ako 200 kΩ. Za ideálnych podmienok neexistujú žiadne vodivé cesty medzi kladným a záporným pólom batérie a karosériou. V praxi sa však môžu vyskytnúť malé únikové prúdy, ktoré modelujeme odporom R1, od kladného pólu ku kostre a R2…